nama saya Nur Munirah bermaksud cahaya bersinar...slm perkenalan ('',)

Friday, October 15, 2010

5 pandangan mendapat pahala

pertama pandang ayat2 suci pada Al-Quran, kedua pandangan tertumpu pada Kaabah, ketiga pandangan pada wajah ibu kandung kita, keempat pandang pada air zam2, dan kelima pandang sekeliling alam ciptaan ALLAH s.w.t sambil memuji kebesaran. moga sama2lah kita mengamal kan nya. di permudahkan hidup kita di dunia dan memdapat kebahgiaan di akhirt, jauhi lah api neraka.. yang amt azab.. cukuplah di bayangkan SATUhari di dunia.. SERIBU tahun di akhirat...

Tuesday, September 7, 2010

perlu ada pd diri

apabila kita hidup di dunia yang hanya sementara ini perlu ada pada diri persiapan untuk ke destinasi abadi iaitu akhirt...iman sebagai teras, ilmu untuk hidup dan beristiqamah sebagai nadi....jgn seperti lyg2 terputus tali..... tiada arah... ingatlah mati itu pasti. moga kita sama2 mmpersiapkan diri.

Friday, September 3, 2010

golongan yang di makbulkan doa

3 golongan di makbulkan doa
1)apabila hamba Allah itu berdoa semasa mnunggu berbuka puasa.
2)pemimpin yang adil
3)hamba Allah yang terianiaya.

doa lah senjata org mukmin, yakin dn bersungguh2 lah untuk berdoa,ada kala berdoa menjadi penawar duka...bila kesedihan doa tempat pengaduan... pada bila2 ms mana jua..Itulah tanda Allah Maha Pengasih dan Penyayang... adulah pd Nya yang sentiasa memahami kita kerna Dia yang mencipta kita.

Sunday, August 22, 2010

teratak indah jaya

Alhamdulillah teratak indah jaya, semakin indah. homestay so sweethome, sebb ape tau ustaz radzi kamarulhailan mengalun kan taranum di rumah trsebut mcm dlm mimpi pun ada slalu dgr kt rncangan tv9 beliau sebagai juri tetap. tetapi kali ini sebagai tetamu dam mmbuat program di teratak indah jya... nnti saya akn up load gambarr

Friday, July 16, 2010

maklumat buat wanita

pengetahuan buat semua terutama wanita, harta sepencarian diiktiraf harta setelah berkahwin dan ssepanjang tempoh perkahwinn{perhatian KWSP adalah tidak termasuk}, ada 3 keadaan wanita kena ambil perhatian tentang hak mereka dalam harta sepencarian. pertama apabila suami ingin berpoligami, si isteri mesti tahu di mna hak dalm harta tersebut. terutama isteri pertama, tak la nnti dah terhantuk baru terngadah, kedua berpisah secara hidup dan ketiga berpisah secara mati. apa yang diberitahu supaya, masa depan terrncg terutama diri dan ank2. Ingatlah Allah s.w.t tidak mengubah nasib seseorg itu melainkan dia mengubah nasibnya.berusaha lah dan merncg yang terbaik. sebagai tambahn, hak penjagaan ank buat maklumat semua keutamaan pada ibu, kemudian pada nenek(ibu kpd ibu ank tersebut) barulah pada bapa.semua bergantung pd keadaan ibu tersebut. segala ilmu dikongsi saya dapt dan deangar dari rancgn wanita hari ini tv3. sebarang kekurgn sila beri pendpt, terbaik untuk saya juga untuk anda. k maal salamah wailalliqa'

Monday, June 21, 2010

Saturday, June 19, 2010

hari ini...dn angan2

kehidupan di lalui hari2 sperti biasa uruskan ank dan suami kekdg tidaklah sesempurna mn, ikut kemampuan.... semakin meniti hari ini juga semakin kita perlu mencng matlmt, aku sering tiap2 mlm memikirkn apa perncgn ms dpn begitu begini.. ha berngn... tapi itu la impian terindh.. walau ia angn2 , apapun perncgn kena ada ada sokongan dn semngt kan baru la jd penguat untuk meneruskan angn2, dulu2 aku sering gak mengikuti kursus,seminar ceramh, mcm2 lerr. kata azimat yang selalu diaorg ckp kalu org boleh kita pun boleh tak pun,kalu kita gagl untuk merncg, kita sebenarnya merncng untuk gagl. mcm tu lebih kurg. tapi situasi aku... sekarg SERBA SLH.. dot dot

Thursday, June 17, 2010

Wednesday, June 16, 2010

unik nyer limau

adakah anda penggemar limau, saya amat menyukai limau tak kisahnya lah buat air limau ke, limau kering ke terliurnyerr, yang rasa asam masin tu, buat jus pun sedap, lagi sedap teh o ais limau, cuma kali ini saya ingin berkongsi maklumat tentg limau dalam perubtn. pernah dengar limau cuit he he, dulu budak2 panggil limau cuit tapi sebenarnya limau nipis ler ia boleh mengubati histeria. caranya pegang gengam bahagian tangkai mesti kelihatan, baca al-fatihah( ulang i'ya kanakbudu wa i'ya kanastain di ulang)potong dari tangkai ke bawah, perah dan minum, untuk limau purut amalkan mandian.

Tuesday, June 15, 2010

fikir2 renung2

Pizza segera dan Puding Marble

Pizza Segera

Bahan-bahan
Roti putih -buang tepinyer
Sosej
Mix Vege
Mozarella cheese
Oregano

Cara-cara:
Sapu roti dengan mayonis dan cili sos.letakkan sosej yg dihiris,mix vege.Taburkan mozarella dan sedikit oregano.Bakar pada suhu 180 selama 10minit…siap!!

Puding marble

1 peket agar-agar 25gram
1350ml air
450gm gula
130gm butter
7biji telur sederhana
1 tin susu cair
2 sudu besar tepung kastard
2 sudu kecil esen vanilla
sedikit pewarna kuning.merah
sedikit serbuk koko

Cara-caranyer:

1.Masak agar-agar bersama air dan gula..bila mendidih ketepikan.
2.Pukul telur dgn whisk campurkan susu cair dan tepung kastard,kacau lagi dan tapiskan,tuang kedalam agar2 dan kacau rata.
3.Letakkan periuk yg berisi agar2 td keatas api dan campurkan butter dan esen vanilla kacau lagi sehingga mendidih.
4.Bahagikan kepada 3 bahagian campurkan serbuk koko yg telah dibancuh dgn air kedalam salah satu bahagian,kemudian kaler kuning dan kaler merah.
5.Ambil bekas atau loyang(CikMin tuang lam loyang bentuk love gan bulat) dan lapikkan salah satu bucu diatas buku,dan mula tuangkan adunan kaler coklat.kemudian kuning last sekali merah..lakukan proses yg sama sampai habis.
6.Ratakan kedudukan loyang atau bekas td..masukkan ke dalam peti ais,bila dh beku keluarkan.potong dan siap dimakan…nnggaapp! resepi dar

Wednesday, June 9, 2010

the big family



ms bersama keluarga, rindu betul, ye la sejak dah kawin ruang dan masa kena rebut kalau berkesempatan bersamakan, dlm gmbr ni dari ada abg yie yang byk pengorbann terhadap ku semasa aku belajar, jasa nya hanya Allah yang dpt bls tudung hitam tu kak anis, yang lain tu ank2 sedara yang semakin meriah dan mcm2 kerenah he he. selain tu gam bar abg karim k.pah, mak, abg idi, k, nora, abg din, k.yah semua dah makin tua ha ha luv u all

selamat hari guru


ni ank2 murid tersyg, terima kasih atas perhargaan kalian, insyaAllah cik ila akn terus mengajr kamu, nnti kalian dah besar jgn lupa cik ila yerr. masa tu cik ila dah dah tua hu hu. danial, mira, iman, puteri, atiyah n balqis. blaja rajin2 jd org berguna pd diri, keluarga, dan agama juga negra. hadapi cbrn kemtgn dgn bijak. penuhi diri dgn ilmu baik dunia dan akhirat. kamu smua harpn cik ila. muah2

Monday, May 31, 2010

aloh temoy2

ni iman dan umairah, posing spesel.. masa ni balik kpg beh betoi, dapat jumpa dpt sembg2... he he

Saturday, May 22, 2010

nice to meet u

blog boleh berhubung dgn semua org, tak kira org gembira, sedih duka. sesiapa je ada mslh tentu ingin meluahkan, ceritakanlah dan luahkan jgn terus ia terpendm dan menjadi bebn yang terberat.

kongsi cerita

hari ni suami ku bw g mkn kt terbest, restauran, yang tak best tu, onthe way nk g tu terjadi kejdian yang tak d jangka. ni pasal karenah ank ku yang makin byk akl. yang buat kesbrn tercbrr. dlm kereta dia tak mahu di pegg nk jd org besr. kejap berdiri kejap duduk. tgh suami bw kereta brek mngejut.. apalagi tertongeng ler ank aku. nak berderau drh. mcmn sakitpun dia akn panggil nama ayah.walau tgh peluk aku.. ank manja ayah.. Ya Allah peliharalah keluarga ku.. dan jauhkan kami dari dugaan yag bert. amin

Thursday, May 20, 2010

ulang thn perkahwinn

20/5 ulg thn perkahwinn ku dgn suami tersyng. sso sweet..
suami masih romantis mcm dulu dan penyayng.. walaupun tidak di smbut dgn berelnja mewh. tapi aku bersyukur sgt dgn kasih syg yang mendlm dan cukup bermakna. suami gorengkan ikan buat msk asm tumis. walaupun maskn tu nmpk simple dan biasa. tapi ini adalah maskn yng mmberi suatu mkna. dr air tgn suami dan di hidgkn pd isteri tersyg. muah2 syg abg.. kasih syg berpnjngn sehingga akhir hyt. buat buah kasih kami nur munirah ummi dan ayah syg kamu jd ank solehah yang taat nyer. atiyek ummi ayah.

Tuesday, May 18, 2010

tentang gangguan tidur..

tajuk wanita hari ini. gangguan tidurr.. panel jemputan,antaranya ustaz dari darl ruqiyyah.bagi lelaki mimpi jatuh dari tempat tinggi, itu mendpt tanda mendapt gangguan saka, bagi perempuan pula mimpi bayi, lebih bahaya jika bayi tersebut disusui, itu juga petanda mendapat gangguan saka, ada juga mangsa mendapt gngguan selepas menziarahi jenazah, bermaksud terkena badi mayat, oleh itu, sebelum tidur seeloknya mengambil air sembahyg, mmbc 3 kul, doa dan tiup perlahan, sekiranya telah mendapt gangguan ludah sebelah kiri tapi jaga2 jangan suami pula kt sebelah kiri.. hee ok. ilmu buat semua

Tuesday, May 11, 2010

kelas airmata


hai.. mlm ini kelas air mt.. mna taknyer anak murid begaduh, biasa la gaduh adik beradik, yang menagis kuat tu yng buat aku risau tu.. ank aku pulak sibuk la nak menngis skali terharu he he. itulah rgm diaorg, yng jd penwr hati aku, isu td bukn nyer besr.. psl bert bdn jer.. aduhai.. hati seorg insn tentu ada yng tersirt yng kita tak tahu aper yang di pendm. alhamdulillah selesai jugak cuma dengan berjabat tgn.. dah 0-0.

Sunday, May 9, 2010

rencah hari ini


hari ini msk, sup sayur, sambal kicap udg, oklah tu. ank ku pulak suka menolong dan dah boring mula dia merengek. adoi.. ni yng germ. kalu nyanyi lagu yng dia suka tinkwle2 oklah dia siap menari lagi..

rencah hidup

hari ini, sarapan simple je, buat nasi goreng udang dan roti telur, pastu g pasar tani tak beli ape pun, semlm dah skn shopping, ronda2 pastu suami ku beli cendol. rezeki tak di sangka, ada jemputn majlis pembukaan perniagaan, dah kenyg tengahri kt situ, yang tak rs kelztn maknn tu ank buat perngai. nasib suami penyabr.. sabo sabo. balik pastu sembhyng, suami buat kmbing bkr, teringin sgt la tu.. dia buat segala nya, bhn perp, arg bkr, semua la.. aku, goyg kaki dh siap mkn je le.. sekalisekala rs maskn suami peslh nye, sempena dgn hari ibu kan, dah kenyg g tido, bangn tido leps sembhyg isyak. di tmn permainn. best tgk org main wau, bila tgk jer wau tu terbg makin tinggi dan makin jauh, mengigt tntg hidup walaupun di mn kita pergi merantau dan kemudian mndpt ilmu. jgn lah kita smpai lupa diri dan Allah s.w.t sp wau terputus tali, memakin terssr dan pergi enth kemana.

Thursday, April 29, 2010

PRODUK KESIHATAN ANAEDAR

JUS QASEH KEKANDA
Harga Sabah/Sarawak : RM 76.90
Harga Semenanjung : RM 71.90

Minuman herba bertenaga istimewa dengan gabungan makanan sunnah seperti madu, zaitun, tiin, kurma, za'faran, habbatus sauda', air zam-zam dan berbagai herba terpilih seperti gingko biloba, sireh dan guarana khusus untuk kesihatan dan kekuatan dalaman dan luaran lelaki. Membantu membekalkan tubuh badan dengan nutrien dan zat penting. Dihasilkan dengan piawaian Amalan Pengilangan Islamik untuk memelihara kesucian rohani produk. Kehebatan yang pasti terasa !

JUS QASEH ADINDA
Harga Sabah/Sarawak : RM 76.90
Harga Semenanjung : RM 71.90

Minuman herba bertenaga istimewa dengan gabungan makanan sunnah seperti madu, zaitun, tiin, kurma, za'faran, habbatus sauda', air zam-zam dan berbagai herba terpilih seperti gingko biloba, sireh dan pegaga khusus untuk kesihatan dan kekuatan dalaman dan luaran wanita. Membantu membekalkan tubuh badan dengan nutrien dan zat penting. Dihasilkan dengan piawaian Amalan Pengilangan Islam untuk memelihara kesucian rohani produk. Kehebatan yang pasti terasa !

>>Perincian

ANA CERDAS
Harga Sabah/Sarawak : RM 60.00
Harga Semenanjung : RM 55.00

Ana Cerdas mengandungi garam mineral seperti Potassium Fosfat, Magnesium Fosfat, Natrium Fosfat dan Ferum Fosfat yang berfungsi membantu sel-sel otak menjalankan proses biokimia otak serta membawa oksigen ke seluruh badan untuk menambahkan kecekapan mental dan tenaga.

SMART KIDS HONEY BLEND
Harga Sabah/Sarawak : RM 69.90
Harga Semenanjung : RM 64.90

Campuran madu asli, ekstrak kismis, ekstrak kurma, habbatus sauda', ginkgo biloba dan badam. Mengandungi anti oksidan dan sejumlah galian, vitamin dan asid amino yang membantu membekalkan tenaga dan menyumbangkan oksigen kepada sel otak serta nutrien yang diperlukan oleh tubuh badan. Sesuai untuk kanak-kanak, remaja dan dewasa.

>>

PRODUK KESIHATAN ANAEDAR

erti doa Solat Sunat Dhuha

¸. ♥ titipan doa solat Dhuha Ya ALLAH..sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikkannya adalah kecantikanMu,... keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu Ya ALLAH,jika rezekiku masih di langit, turunkanlah..dan jika di dalam bumi keluarkanlah..jika sukar permudahkanlah, jika haram sucikanlah dan jika jauh dekatkanlah.. Berkat waktu Dhuha, kecantikan, keindahan, kekuatan, kekuasaanMu, limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh.. Amin..Ya Rabbal Alamin..