nama saya Nur Munirah bermaksud cahaya bersinar...slm perkenalan ('',)

Monday, June 21, 2010

Saturday, June 19, 2010

hari ini...dn angan2

kehidupan di lalui hari2 sperti biasa uruskan ank dan suami kekdg tidaklah sesempurna mn, ikut kemampuan.... semakin meniti hari ini juga semakin kita perlu mencng matlmt, aku sering tiap2 mlm memikirkn apa perncgn ms dpn begitu begini.. ha berngn... tapi itu la impian terindh.. walau ia angn2 , apapun perncgn kena ada ada sokongan dn semngt kan baru la jd penguat untuk meneruskan angn2, dulu2 aku sering gak mengikuti kursus,seminar ceramh, mcm2 lerr. kata azimat yang selalu diaorg ckp kalu org boleh kita pun boleh tak pun,kalu kita gagl untuk merncg, kita sebenarnya merncng untuk gagl. mcm tu lebih kurg. tapi situasi aku... sekarg SERBA SLH.. dot dot

Thursday, June 17, 2010

Wednesday, June 16, 2010

unik nyer limau

adakah anda penggemar limau, saya amat menyukai limau tak kisahnya lah buat air limau ke, limau kering ke terliurnyerr, yang rasa asam masin tu, buat jus pun sedap, lagi sedap teh o ais limau, cuma kali ini saya ingin berkongsi maklumat tentg limau dalam perubtn. pernah dengar limau cuit he he, dulu budak2 panggil limau cuit tapi sebenarnya limau nipis ler ia boleh mengubati histeria. caranya pegang gengam bahagian tangkai mesti kelihatan, baca al-fatihah( ulang i'ya kanakbudu wa i'ya kanastain di ulang)potong dari tangkai ke bawah, perah dan minum, untuk limau purut amalkan mandian.

Tuesday, June 15, 2010

fikir2 renung2

Pizza segera dan Puding Marble

Pizza Segera

Bahan-bahan
Roti putih -buang tepinyer
Sosej
Mix Vege
Mozarella cheese
Oregano

Cara-cara:
Sapu roti dengan mayonis dan cili sos.letakkan sosej yg dihiris,mix vege.Taburkan mozarella dan sedikit oregano.Bakar pada suhu 180 selama 10minit…siap!!

Puding marble

1 peket agar-agar 25gram
1350ml air
450gm gula
130gm butter
7biji telur sederhana
1 tin susu cair
2 sudu besar tepung kastard
2 sudu kecil esen vanilla
sedikit pewarna kuning.merah
sedikit serbuk koko

Cara-caranyer:

1.Masak agar-agar bersama air dan gula..bila mendidih ketepikan.
2.Pukul telur dgn whisk campurkan susu cair dan tepung kastard,kacau lagi dan tapiskan,tuang kedalam agar2 dan kacau rata.
3.Letakkan periuk yg berisi agar2 td keatas api dan campurkan butter dan esen vanilla kacau lagi sehingga mendidih.
4.Bahagikan kepada 3 bahagian campurkan serbuk koko yg telah dibancuh dgn air kedalam salah satu bahagian,kemudian kaler kuning dan kaler merah.
5.Ambil bekas atau loyang(CikMin tuang lam loyang bentuk love gan bulat) dan lapikkan salah satu bucu diatas buku,dan mula tuangkan adunan kaler coklat.kemudian kuning last sekali merah..lakukan proses yg sama sampai habis.
6.Ratakan kedudukan loyang atau bekas td..masukkan ke dalam peti ais,bila dh beku keluarkan.potong dan siap dimakan…nnggaapp! resepi dar

Wednesday, June 9, 2010

the big family



ms bersama keluarga, rindu betul, ye la sejak dah kawin ruang dan masa kena rebut kalau berkesempatan bersamakan, dlm gmbr ni dari ada abg yie yang byk pengorbann terhadap ku semasa aku belajar, jasa nya hanya Allah yang dpt bls tudung hitam tu kak anis, yang lain tu ank2 sedara yang semakin meriah dan mcm2 kerenah he he. selain tu gam bar abg karim k.pah, mak, abg idi, k, nora, abg din, k.yah semua dah makin tua ha ha luv u all

selamat hari guru


ni ank2 murid tersyg, terima kasih atas perhargaan kalian, insyaAllah cik ila akn terus mengajr kamu, nnti kalian dah besar jgn lupa cik ila yerr. masa tu cik ila dah dah tua hu hu. danial, mira, iman, puteri, atiyah n balqis. blaja rajin2 jd org berguna pd diri, keluarga, dan agama juga negra. hadapi cbrn kemtgn dgn bijak. penuhi diri dgn ilmu baik dunia dan akhirat. kamu smua harpn cik ila. muah2

erti doa Solat Sunat Dhuha

¸. ♥ titipan doa solat Dhuha Ya ALLAH..sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikkannya adalah kecantikanMu,... keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu Ya ALLAH,jika rezekiku masih di langit, turunkanlah..dan jika di dalam bumi keluarkanlah..jika sukar permudahkanlah, jika haram sucikanlah dan jika jauh dekatkanlah.. Berkat waktu Dhuha, kecantikan, keindahan, kekuatan, kekuasaanMu, limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh.. Amin..Ya Rabbal Alamin..