nama saya Nur Munirah bermaksud cahaya bersinar...slm perkenalan ('',)

Wednesday, February 16, 2011

menyambut kelahiran

'tanyalah ustaz' sebuah rcgn yng amt bermakna, hari ini tentg menymbut kelahirn. apabila zuriat dilahirkan, bermakna itulh penymbung waris se2buah keluarga. zuriat itu akn di aznkn, seterusnya pd hari ketujuh berilah nama yng baik2, aqiqah kn bayi tersbut walaupun sunat besar fadhilatnya, ustaz melrg sama sekali majlis cukur jambul hukumnya bidaah.tetapi cukur rambut bayi tersebut seeloknya di botakkn dan rambut tersebut akn di timbang, kemudian ditukar dgn sm berat emas, dan akn di sedekah kpd fakr miskin, satu pekara yng baik di lakukan juga menyuap bayi tersebut sedikit air zam2, madu, dan buah2an sp kurma kismis sebaiknya di letakkn pada lelangit bayi supy bayi dpt menghsp manis buah tersebut. mudah2an menjadi se2org yng manis tutur kata, sopan bicara, akhlak mulia, dan brckp lemah lembut. itulh peribadi ank soleh solehah yng syng pd diri, ibubapa, agama dan negra.

kerana syg

sedih betul dgr kish remaja skrg kerana syg semua tergadai, kerana hilg maruah, kerana syg juga lah dara itu seperti tiada nilainya, teringat kata pepatah dh terhantuk baru ternadah, dah nampk kesn baru tersedr. yng sebenrnya dulu mereka rs kerana syg itulh akn menjamin mereka meredah onk dan duri. tapi yng meredah onk dan duri adlh ibubapa mereka. alahai gadis2 sekali anda terkena oleh kerana syg ,seumur hidup anda sengsara...insaffffflah

sukaduka

rumhtgga itulah tajuk sesuai sukaduka, mn taknya kat situ mcm2 boleh berlaku apabila kita hidup berpsgn, masing2 kena terima karenh yng ada pd pasgn, bila suka rs bhgia je waktu tu la mcm tak de mslh gelak ketawa, tercipta kengn manis. tapi klau duka itulah waktu kesedihan melnda hidup , ms tugfgdfgdaj jh fnfbnncvbjjjjgdbbzzssssh (ini cttn dr ankku yng berusia sethn 5 bln) oleh itu dlm sukaatau duka jgn lupa ingt pd Allah yng mmberi nikmt ini.

solat

solat merupakan hubungan yg unik antr seorg hamba dgn Allahs.w.t, solat juga tidak dpt difhmi dihayati kecuali bagi insn yng mengetahui bhw solat merupakan hubungn yg ajaib antr hamba dgn Khaliq yg tadak dpt dikiaskn dgn hbngn antr dua makhluk diats bumi ini. hubungn yng terjalin dlm solat ini lebih kukuh dan sempurna , kerana ia merupakan jalinan rindu antara hamba dgn Rabbi.

ubat kesedihan

setiap manusia bila hadapi kesedihn, fikiran mula serabut tertekn di tmbh pula org menghntam brtmbahlah sedih dan terluka. diri dah mcm sesk nfs cuba untk bngn. di waktu lh memerlukn sokongn. bila kesedihn itu dpt di luah rs ringn je kepala. ada juga insn yng sudi berkongsi rs tidaklh rs terbebn keseorgn. sokongn dan dorongn yng di beri amtlh penting untuk terus bersemngt.

doa psgn bahgia

ya Allah Ya Tuhan dan kami, kami memohon doa restuMu, berkatilh majlis kami ini dan semoga majlis perkahwinan kami ini berjln dgn sempurna sepertimna yg Kau kehendaki dan semoga jodoh perkahwinn kami ini brkekln buat selama2 nya hingga ke akhir hyt.
Amin Ya Rabbal Allamin

hidup ini

menghdpi hidup yng penuh cbrn yng kdgkala ada yng manis. dlm meneruskn hidup mcm2 perubhn yng di alami sama sedr atau tidk. klau bg surirumh cnthnya perlu ada persediaan krn diri bukn semakin muda. bila dh hari tua mcm2 boleh brlaku. sekurg2nya diri teng untuk melakukan ibadah. seperti nasyid ni'' hidup ini bagai lampu dinding yng di nyalakn di mlm hari apabila minyk sudah kering ia kn pasti pdm sendiri'' bhgia tenng sentosa hadapi hidup ini.

hari yng bhgia

hari yng bhgia, bg suri rumh dpt sediakn srpn untuk suami, hntr ke pintu suami nk gi keje. itu d cukup membhgiakn. dan berhrp ia akn berterusn hingga akhir hyt. selagi kesetiaan dn kejujurn yng ada pd diri. setiap apa yng di lakukan oleh psngn adlh amt istimewa dan akn di hargai. bukn seng se2org suka2 nk korbn kn ms, terutama ms dpn, terutma sepenuh yng ms di tumpukn kpd rmhtgga.bak sepohon pohon yng di jaga di bajai. pohon yng subur dan berbuah ranum dn segar. namun jika sudh smp ketentuanNya sudah ms yng pohon itu tidak mmpu lg hidup ia akn tinggl kengn yng terindah oleh tuan punya pokok.

nikmt

sakit dan susah dlm hdup, kedua2 nya kita kna brsyukur, bygkn klau hidup seng sentiasa tak da cbrn tentu byk benda kita tak dpt bljr dlm hidup. cuma klau hidup ni trlalu di uji takut2 diri tak kuat mghdpinya. emm.... klau mcm tu, ingin hidup lamaa ke di dunia ni. mati itu pasti dan akn mennti setiap insn. Ya Allah akhirilh umur kami dgn kesudhn yng baik dan jgnlh kiranya Engkau akhirkn umur kami dgn kesudhn yng tidk baik.Amin Ya Rabal Alamin. moga bahgia di perjlann ddunia dan teng menuju destinasi akhirt.

penglmn

smlm hari ini dan esok adalah penglmn. penglmn mmbesarkn ank amt bererti, penglamn akn mempengaruhi seumur hidup kita, sehingggakn amln mereka akn mmberi pahala apabila kita meninnggl kelak. benarlh 3 amln yng di teruskn pahala wlaupun kita meningggal nanti, iaitu doa ank yng soleh solehah, sedekah aml jariah dan ilmu yng di manfaat....

anugerh

suami dan anak adalh satu anugerhkn. maksudnya mereka ni juga mnjadi nikmat hidup lebih sempurna. Tetapi mereka ni juga boleh jd dugaan yng paling besrkan. bahgia dgn mereka d dunia untuk menuju akhirat.

Tuesday, February 15, 2011

pengurusn hrta

pg td tgk rcgn tv tnyalh ustz. dpt tmb ilmu yng sgt berguna ttg pngursn hrta, dgr pun skit2 al-maklum ada ank kecil. antara nya dia britahu, pengurusn hrta simati. hartanya kena di gunakn dlm pngurusn jenazhnya, selepas itu selesaikn dulu urusn nya dgn Allah, klau si mati belum pegi haji. lebih baik se2org pegi menunaikn haji untuknya. pastu zakat, puasa dan skiranya ada si mati ada nzr, tunaikan segera. ok seterusnya akan bersmbung..pg td tgk rcgn tv tnyalh ustz. dpt tmb ilmu yng sgt berguna ttg pngursn hrta, dgr pun skit2 al-maklum ada ank kecil. antara nya dia britahu, pengurusn hrta simati. hartanya kena di gunakn dlm pngurusn jenazhnya, selepas itu selesaikn dulu urusn nya dgn Allah, klau si mati belum pegi haji. lebih baik se2org pegi menunaikn haji untuknya. pastu zakat, puasa dan skiranya ada si mati ada nzr, tunaikan segera. ok seterusnya akan bersmbung..

hidup berjiran

jran penting tau, sbbnye mereka adlah saudra terdekt wlaupun tiada hubgn kekeluargaan. mereka boleh ambil peranan jd shbt, mak ayh,kakak abg, ataupun pakcik makcik. kekdg tu rs terhibur ada mereka, mendgr pendpt, gurau senda. namun jika menghdpi mslh dgn jiran ambil lah langkh yng bijk. spy hidup berjiran akn akn sentiasa mesra.

izin, restu dan doa

seperti sinar baru dgn izin, restu dan doa seorg suami dgn ikhlas membenarkan si isteri berkerja. kerana pentingnya kerjasama dan persefhmn d antara suamiisteri bilamana si istri akan berkerja, di saat itulh di nilai pndngn, sokongn dan kasih syng si suami kpd si isteri. si isteri pula jgn leka, perlu bijak mmbahagi tugas dan tggjwb. inilah pergorbnn dlm mmbina ms dpn terutama untuk ank2. di smping tidak mengabaikn amanh tugs di tempt kerja, lakukn sebaiknya dan terbaik. mg rzki yng Allah s.w.t beri ini mmbri keberktn untuk kebhgiaan rmhtgga diiringi izin, restu dan doa suami tersyg... Amin...

kejar kerja

ramai yng terkejar2 untuk berkerja, keadaan yng memaksa atau keperluan dlm untuk hidup. dr kerja lah dpt pendaptn. kalau bg seorg permpuan yng sudah berkhwin kptsn untuk berkerja bukn pd permpuan itu semata2 tp pengaruh yng amt besar adlh suami. tapi bermcm2 yng berlegar di kepala, segalanya mungkin boleh berlaku dlm hidup. jika berpegg pd prinsip isteri boleh bergntung pd suami namun bukn terlalu bergntung pd suami. byngkn terlalu gtung pd suami andai di situasi hilngnya nya tempt bergntung, peritnya untuk teruskn hidup. waktu tu terkapai2 pengemis simpati org.emm... klau bak kt pepatah sediakn payung sebelum hujn. wahai suami budiman berilah pelung dan ruang pd isteri untuk ms depnnya.

cemerlang

universiti politeknik ungku omar, itu satu anjakan yang baik, dlm transformasi pendidikan, poli tersebut mmg sudah terserlah kejayaan cuma perlu di tonjolkan lg. spy lebih di kenali umum juga dpt mngharumkn lg potensi pelajar dan poli. infrksutur perlu di tingktkn sesuai dgn pembeljrn yng semakin mencbr. di smping pnsyarh jg perlu ada peningktan dlm kemahiran, pengethuan dan pendidikn. ini akn mengngkt lg martabt poli tersebut. lg molek kiranya cemerlg dr sg kemahiran dan sashiah. pengisian rohani jg amt penting. pembentukan akhlak pelajar yng mempunyai jati diri dan mmpu membw diri mengharungi cabrn2 dan dugaan2 sebagai pelajar yng ada mtlamt. cemerlg d dunia cemerlg d akhirat.(aktiviti:- pernn media mssa, aktivitivi peljr sp radio poli(pelajar jd juruhebah) menyampai mklumt terkini poli, pertndign pidato agama, aktiviti aml, dll.

aduhai lelaki

aduhai lelaki, dikau penawar dikau jua racun. bila terkena racun perlu cari penawar.... dikau jua mmpengaruhi seluruh perbuatn dan seumur hidup wanita. bila jadi ank perempuan, hidup di bwh kawaln bapa, bila jd isteri, perbuatn dr izin suami. hargai lh wanita bentuk lah dgn kasih syg nescaya akn di bls dgn kebhgiaan dr wanita yng lembut hati, bijak akl budi.

bina masjid

ajl jodoh pertemuan semua sudah di tetap oleh Nya. cuti sekolh ramai yang bertemu jodoh dn itulah di namkn mmbina msjid. moga jodoh brkekaln hingga akhir hyt.

hanya Allah shj yg tahu

terkiln satu perasaan yng sukar untuk di buang atau d pdm, senario manusia akhir zmn sudah tidk peduli apa erti perngorbnn. hanya Allah shj yg tahu ukan senng nk lalui semua ini. mnkin inilh sbb ramai ahli kt hospitl bahgia. sesuatu yng tak d sngka sering kali dtg, entah la suratn atau kebetuln...

suami isteri

dlm perkahwinn suami isteri perlu wujud suasana kasih syg yng mengindh kehidupn untuk bersm, ia pula di tentukn dgn kwajipn2 dn peraturn2 yng akn mmbw kebhgiaan kpd psgn yng mematuhinya. lelaki akn lebih bermaruah jika berjaya mmbuktikn bhw mereka seorg lelaki yng mewarisi sift2 Adam as iaitu sbgai ketua keluarga, pemegg amnh dan tmpt rujukn kaum wanita. itulh suami idamn yng menyejukn si isteri.

ilham

ilham untuk meneruskan hidup, samaada melibatkan diri dlm perniagaan, mencari rezeki dgn ilmu dan kemahirn barulah perniagaan akn maju. kan kan

muslimah

muslimah sejati akan menghiasi keperibadiannya dengan budipekerti yang luhur dan keimanan yang murni. fitrah kasih sayang tersimpan dalam perasaannya yang halus sehingga membuahkan kelembutan dan kehalusan perasaan insaniah.

erti doa Solat Sunat Dhuha

¸. ♥ titipan doa solat Dhuha Ya ALLAH..sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikkannya adalah kecantikanMu,... keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu Ya ALLAH,jika rezekiku masih di langit, turunkanlah..dan jika di dalam bumi keluarkanlah..jika sukar permudahkanlah, jika haram sucikanlah dan jika jauh dekatkanlah.. Berkat waktu Dhuha, kecantikan, keindahan, kekuatan, kekuasaanMu, limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh.. Amin..Ya Rabbal Alamin..