nama saya Nur Munirah bermaksud cahaya bersinar...slm perkenalan ('',)
Lilypie Angel and Memorial tickers

Sunday, July 24, 2011

susu kambing, kurma dan madu

(susu kambing)-Kandungan potassium & calcium yg tinggi serta kandungan sodium yang rendah.

Dapat membentuk tekanan darah yang normal dan mengawal fungsi hati yang normal.

Mengandungi bahan riboflavin
...
Untuk tenaga dan juga boleh merawat simpton penyakit asma, ekzema, colic, insomnia dan demam kuning.

Kandungan silicon dan fluorine yang tinggi
Dapat mencegah penyakit diabetes (kencing manis).

Mengandungi faktor anti barah.

Kandungan mineral Selenium yang kaya dalam susu kambing bertindak sebagai bahan bagi membantu sistem ketahanan sel badan manusia dan bahan anti oksida. Selain itu ianya melawan virus secara semulajadi dan mencegahnya dari membiak.

Kandungan PH beralkali

Maka ianya tidak menjana asid dalam darah atau usus. Ianya bertindak meneutralkan asid dalam badan.Kandungan asid berlebihan dalam badan menyebabkan kepada penyakit sakit kepala, sakit badan & otot, penurunan berat badan, kandungan gula dalam badan yg tidak seimbang, keletihan dan tekanan darah tinggi.

(Khasiat madu lebah) telah disebutkan dalam Al-Quran, surat An Nahl ayat 68-69 di mana Allah berfirman:

“Dan Tuhanmu mewahyukan kepada lebah; “…kemudian makanlah dari tiap-tiap (macam) buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan (bagimu)”. Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat PENAWAR yang menyembuhkan manusia. Sesungguhnya pada yang demikian terdapat tanda-tanda bagi orang yang memikirkan”

(kurma)Selain dijadikan pemanis mulut, kurma juga membantu mengurangkan risiko diserang penyakit kronik seperti penyakit jantung dan kencing manis kerana kandungan potasium, kalsium dan zat besi yang penting untuk darah merah. Kurma merangsang kesihatan wanita yang hamil serta memudahkan wanita bersalin dan memberi tenaga tambahan. Kurma juga sesuai dimakan untuk wanita yang mengalami kekurangan susu badan kerana kandungan zat besi dan kalsiumnya menambahkan air susu.

No comments:

Post a Comment

erti doa Solat Sunat Dhuha

¸. ♥ titipan doa solat Dhuha Ya ALLAH..sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikkannya adalah kecantikanMu,... keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu Ya ALLAH,jika rezekiku masih di langit, turunkanlah..dan jika di dalam bumi keluarkanlah..jika sukar permudahkanlah, jika haram sucikanlah dan jika jauh dekatkanlah.. Berkat waktu Dhuha, kecantikan, keindahan, kekuatan, kekuasaanMu, limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh.. Amin..Ya Rabbal Alamin..